Meerwaarde naar klant? (Team)Coaches en Trainers – Maatwerk!

Neem vrijblijvend contact op

sail2Met de ontwikkelingen van binnen uit de organisatie (zingeving, autonomie en professionele ontwikkeling voor medewerkers) en vanuit de omgeving (Corona; ontwikkelingen op de markt en bij doelgroepen) wordt van leidinggevenden steeds meer gevraagd een coachende leiderschapsstijl in te zetten, waarin vertrouwen, waardering en erkenning essentieel zijn. Als een leidinggevende transparant en open is, goed luistert, stimuleert en autonomie faciliteert, zal iedere medewerker en ieder team opbloeien. Een gezond en vitaal team met betrokken medewerkers levert bijdrage aan resultaatgericht werken, aan meerwaarde en wendbaarheid. Met deze training coachend leiderschap gaan we in op vaardigheden, gedrag en lerende mindset. Hoe je door je medewerkers op de eerste plaats te zetten, de medewerkers jouw klanten/doelgroepen op de eerste plaats zetten. Als rolmodel vraagt dit om het juiste gedrag, feedback weten te geven en te ontvangen. Als leidinggevende vraagt dit om continue zelfreflectie en wordt van je gevraagd vooral anders te communiceren, meer te luisteren en empathisch te luisteren, open vragen te stellen. Tips en tools om teams en professionals te erkennen en te waarderen. Om met elkaar een heldere visie, missie vanuit de bedoeling van de organisatie, waarden, kaders en resultaten te communiceren, Oplossingsgericht te coachen op gewenste verandering, doelen en gedrag. Acht stappen model om meerwaarde en wendbaarheid naar klanten/doelgroepen te creëren vanuit kansen en mogelijkheden. Optimaliseren van resultaat met inzet waarderende professioneel constructieve feedback. Diverse leiderschapsstijlen: je leiderschapsstijl situationeel afstemmen. Coachende leiderschapsstijl: professionals coachen op intrinsieke motivatie en flow, van betekenis te zijn (purpose), autonomie en eigen regie, persoonlijke ontwikkeling. Certificaat met PE-punten. Ook in te zetten als Im Company Maatwerktraject voor MT en leidinggevenden. Zie ook onze training Coachingsvaardigheden - Sills & Tools.

  • “The role of a leader is not to come up with all the great ideas.
  • The role of a leader is to create an environment
  • in which great ideas can happen.”                  - Simon Sinek  

 

Met de training coachingsvaardigheden leer je steeds effectiever managers, medewerkers en teams te coachen. Je brengt je praktijkvoorbeelden in en oefent met skills en tools om effectief te coachen op eigenaarschap vanuit gelijkwaardigheid. Je leert empathisch te luisteren, open vragen te stellen en feedback te geven. Coachen van managers, medewerkers leidt tot een hogere kwaliteit, tevredener klanten en trotsere professionals. De basis is wederzijds vertrouwen en het diepe geloof dat mensen vanuit zichzelf gemotiveerd zijn en in staat zijn om verantwoordelijkheid te dragen voor het eigen werk en het eigen leren en verbeteren. Je leert in gesprekken blijvend contact houden met de managerr, de medewerker, met lef om uit te dagen, je leert als een helikopter te observeren en coacht mensen tot inzicht en leren door te doen. Coaching gaat met name om doelen en gedrag vanuit eigenaarschap te bereiken. De managers en teams te helpen zich verder te ontwikkelen en te coachen naar gewenste veranderingen, doelen en gedrag. Te coachen naar een leer- en verbetercultuur vanuit vertrouwen en veiligheid, waarbij de dienstverlening naar klanten optimaal is door successen te vieren en “fouten” te delen en van te leren. Te coachen vanuit vertrouwen en verbinding, waarbij de doelen van de organisatie samen vallen met de doelen en ontwikkeling van de managers en professionals. De managerr als rolmodel speelt hierin een cruciale rol. Wij trainen je in deze coachende stijl, de coachingsvaardigheden, skills en tools voor in de dagelijkse praktijk.

Programma onderdelen – Keuze Maatwerk in overleg met betrokkene(n):

  • Coaching en de coachend stijl, wat verstaan wij er onder?
  • Situationeel Leiderschapsmodel en coachingsvaardigheden; je leiderschapsstijl en communicatie leren af te stemmen op de taakvolwassenheid van de managerr die je inwerkt. Coachingsvaardigheden in te zetten op eigen regie en eigenaarschap bij de (nieuwe) managers of bij je medewerkers. Het situationeel leiderschapsmodel, je leiderschapsstijl weten af te stemmen op de situatie en gewenste veranderingen, doelen en gedrag. Je eigen profiel als leidinggevende en je gewenste professionele ontwikkeling (zelfreflectie en bijsturing)
  • Over luisteren (verbaal en non-verbaal, je houding, achter over weten te leunen, zodat je niet zelf te hard werkt), over open vragen stellen, actief luisteren en LSD; luisteren om te leren en jezelf te verbeteren als ook de ander vanuit eigen regie te laten leren en zichzelf te verbeteren in dienstverlening naar klant – Oefenen en feedback, vertaalslag naar je praktijk
  • Coachingsvaardigheden, de basis: de managers te begeleiden en te coachen vanuit (potentieel aan) eigen krachtbronnen, vanuit verantwoordelijkheid en respect
  • Een veilig gespreksklimaat om te leren (de vier V’s en de vier A’s); gespreksmodel en vaardigheden coachend leiderschap
  • Communicatieve vaardigheden en coachingsvaardigheden: het spectrum directieve versus non-directieve gespreksvaardigheden, E = K x A   Effectiviteit is Kwaliteit (het wat) en Acceptatie (het hoe): jouw profiel, waar sta je nu, wat is je gewenste professionele ontwikkeling? Hoe wil je jezelf verbeteren? Vertaalslag naar de praktijk en mee oefenen in de praktijk, deze ervaringen breng je de volgende bijeenkomst weer mee.
  • Leerstijlen, de diverse leerstijlen in je team en organisatie, inzicht in je eigen leerstijl en gewenste ontwikkeling. Cyclus ervarend leren: Leren door te doen. Zelfreflectie en bijsturing; benutten van feedback (vragen en ontvangen). Ervarend leren, leren door te doen: inbreng praktijksituaties en hoe anders (wat ga je wel doen, waar ga je mee stoppen); de verschillen in persoonlijke stijlen en leerstijlen bij de managers en medewerkers, leren af te stemmen op deze leerstijlen.
  • Een model om doelgericht te coachen - GROW-model. Oefenen en feedback geven en ontvangen. Input: voorbeelden vanuit je praktijk als leidinggevende. Inzet van het GROW- model, de ander coachen op doelen (lange termijn en korte termijn) en oplossingen vanuit mogelijkheden en kansen te benoemen, inventariseren en in te zetten. Kantelen van problemen of lastige moeilijke situaties naar wat wel mogelijk is vanuit vertrouwen en een lerende mindset: “wat zeg je tegen jezelf en tegen de ander”.
  • Hoe de managers, medewerkers of het team vanuit (het potentieel aan) krachtbronnen te coachen op het gewenste resultaat.
  • Hoe tot afspraken te komen die door de (nieuwe) managers of medewerker vanuit eigen regie en eigenaarschap uitgevoerd worden (autonomie en motivatie)
  • Fasering in het begeleidend en coachend gesprek en traject met de manager, de medewerker. Het Psychologisch Contract, verwachtingen expliciteren en doelen benoemen; tussentijds met elkaar evalueren; ieder gesprek vertaalslag naar de praktijk, actieplan manager of medewerker, deze ervaringen brengt de medewerker of manager de volgende keer in bij de manager die hen inwerkt en begeleidt.
  • Proactief leiderschap en gedrag: coachen op eigenaarschap en afstemmen op wat gewenst is vanuit klant en organisatie. Kantelen van rol/gedrag vanuit de dramadriehoek, waarbij de ander afhankelijk is, naar rol/gedrag vanuit de winnaarsdriehoek (succesdriehoek) waarbij de ander initiatief neemt en leert hulp te vragen en eigen verantwoordelijkheid op taken te nemen. En te (durven) leren vanuit een lerende mindset en vertrouwen.
  • Coachen op gewenste verandering vanuit kansen en mogelijkheden en een lerende mindset: de succesdriehoek. Lerende mindset inzetten naar jezelf en naar de ander. Kantelen van statische mindset (controle en oordeel) naar lerende mindset (vertrouwen en loslaten/coachen). Je bent zelf het rolmodel om de ander uit te nodigen tot leren en zichzelf te verbeteren (“wat zeg je tegen jezelf en tegen de ander”, het ‘wat’ en het ‘hoe’).
  • Inzet professioneel constructieve feedback (feedback geven en ontvangen, feedback vragen) vanuit een lerende mindset; regels bij feedback en stappenplan; tips en tools
  • Reserve tools voor feedback: Wish Hand om de ander op positieve wijze meer sturende feedback te geven, met heldere afspraken voor het vervolg (coachen op afstand): manager of medewerker is zelf “in the lead” en gemotiveerd. DKW feedback inzetten op gewenste doelen en gedrag; eenvoudig en doeltreffende feedback methode.
  • Acht stappen coachmodel om managers of medewerkers te coachen. De ander coachen op volgende uitdaging en stap in professionele ontwikkeling en dienstverlening naar klanten; schaalvragen; kleine stapjes, positief bekrachtigen zodat de ander steeds meer eigenaarschap inzet en verantwoordelijkheid neemt binnen gestelde kaders en visie van de divisie en locatie.
  • Inbreng van praktijkvoorbeelden – Zelfreflectie. Bespreken en benoemen van meer passende oplossingen en vertaalslag naar je praktijk.
  • Kernkwadrant, de ander coachen op allergie of/en valkuilen en gewenste ontwikkeling vanuit de kernkwaliteiten; leren van elkaar en van “moeilijke klanten of collega’s”: wat zegt dit over jezelf, je blinde vlek en hoe hiervan te leren en jezelf te verbeteren. Te benutten bij feedback naar de ander.
  • Gelaagdheden in leren en veranderen. Diverse gelaagdheden in communicatie; coachen boven en onder de waterlijn, zichtbaar (gedrag) en onzichtbaar (kwaliteiten, mindset en motivatie).
  • De leercyclus en (reserve: de transitiecyclus); observatie van fasering bij verandering en leerprocessen en de ander hierin weten te coachen.
  • Zelfreflectie als leidinggevende: valkuilen en blinde vlek, inzicht in je valkuilen en gewenste ontwikkeling te benoemen en inzetten.
  • Ontspanningsoefeningen, leren te reflecteren op jezelf en feedback op te vragen om jezelf te verbeteren en deze weten te integreren. Inbreng ervaringen tijdens de training.

Werkwijze Training Coachingsvaardigheden

Methodiek ervarend leren: de deelnemer ontvangt een syllabus met relevante literatuur en een werkboek met tools. De deelnemer krijgt per bijeenkomst mini colleges over genoemde onderdelen. Tijdens de training oefent de deelnemer met hand-outs voor de praktijk op het terrein van coaching. De deelnemer gaat hier vervolgens mee aan de slag in de eigen organisatie en praktijk. Deze ervaringen brengt de deelnemer de volgende bijeenkomst weer in (ervarend leren, leren door te doen). Het maatwerkprogramma wordt afgestemd op de praktijk en gewenste professionele ontwikkeling van deelnemer (en organisatie).

De deelnemer benoemt bij start de gewenste verdere professionalisering en per bijeenkomst worden deze nader gespecificeerd aan de hand van de programmaonderdelen per bijeenkomst.

De deelnemer benut aantekeningen uit haar/zijn logboek tijdens de training gemaakt en schrijft als nuttig ook na afloop een reflectieverslag waarin ook opgenomen de vertaalslag naar de praktijk en actieplan.

Bovenstaand maatwerk programma is gebaseerd op acht trainingsdagen en twee follow-up bijeenkomsten.

Doelgroep; Gecertificeerd met European Quality Award - NOBCO/EMCC

Doelgroep: leidinggevenden, teamleiders uit profit en non-profit organisaties. Coaching in Organisaties heeft ruim 25 jaar ervaring met het trainen van leidinggevenden in coachend en persoonlijk leiderschap. Met ons programma van de Leergang Coaching, Coachend en Persoonlijk Leiderschap zijn wij in 2012 en 2017 gecertificeerd met het European Quality Award door NOBCO/EMCC. Zie de (inter)nationale kwaliteitseisen, competenties en gedragscodes van de (team)coach. Coaching in Organisaties is geregistreerd in het CRKBO-register – Centraal Register Kort Beroepsonderwijs.nobcoCRKBO-logo

Klanten zijn onder andere leidinggevenden en professionals van ING, Rabobank, diverse onderwijs-instellingen, Top Drie Beste Werkgevers in de zorg, de Baak - Europees Instituut, Kinderopvang organisaties, Ministerie OCW, Ministerie Buitenlandse Zaken - Inclusieve Groene Groei, Aon Hewitt, Aegon, MEE, uitzendbureau Maandag, Outplacementbureau Focus Nederland, Gemeente Amsterdam, Gemeente Alkmaar, Koninklijke Marine en Luchtmacht, Koninklijk Instituut voor de Tropen, Orthoteam Amsterdam, Politie Amsterdam, GGZ, Rode Kruis Hoofdkantoor en regionaal, Ministerie van Economische Zaken - Klimaat, Zorggroep Apeldoorn, DUO, ACTA - UVA/VU, RIBW, diverse onderwijsinstellingen, ROC TOP, Hogeschool Rotterdam.

Als verdieping op de basis uit deze training participeren deelnemers in diverse Masterclasses, zie de Masterclass Oplossingsgericht (Team)Coachen.

astridanakuin2

Evaluaties 

"Een inspirerende training waaruit mooie ontwikkelingen voor ons team zijn voortgevloeid. Het meest leerzaam vond ik de dynamiek van de groep, er was ruimte en veiligheid om op bestaansniveau open en kwetsbaar te zijn.  Ik waardeer de combinatie van theorie en oefeningen en de verbeterde samenwerking in ons team op basis van de inzichten in de verschillende leiderschapsstijlen."  - Leidinggevende Uitzendbureau

"De manier van werken van de trainer - 'learning by doing' - en het werken met veel praktijkopdrachten, heeft mij geïnspireerd en enthousiast gemaakt tijdens deze training. De trainer weet in erg korte tijd een veilige en vertrouwde leeromgeving te creëren; dit was bijzonder en fijn om te ervaren. De trainer heeft ons de essentie van het coachend leiderschap laten ontdekken door juist in te zoomen op onze eigen ontwikkeling middels persoonlijke aandacht en door veel te oefenen en feedback te ontvangen. Openheid en empathie, deskundigheid en inspirerend leren." - HR leidinggevende Gemeente

"De begeleiding door de trainer heb ik als erg fijn, persoonlijk en betrokken ervaren. Zij was betrokken, kon inspringen op de leerbehoeften in de groep, kon dingen terughalen, oprecht luisteren ... in een woord super. De meest leerzame onderdelen waren voor mij het inzicht en werken met de gespreksmodellen, het verschil in aanpak tussen directief en non-directief communiceren, de diverse leiderschapsstijlen en hoe de ontwikkeling bij mijn medewerkers te stimuleren, inzicht in de verschillende niveaus van communicatie (IJsbergmodel). Erg nuttig en leerzaam!" -  Leidinggevende Rabobank

"De training heeft bij onze afdeling leiderschap tot zeer positieve resultaten geleid. Mijn doelstellingen als (interim)manager waren drieledig: 1. leren coachen in de rol van coachend leidinggevende  2. het geleerde meenemen in onze eigen training coachend leiderschap 3. elkaar coachen in ontwikkeling tot trainer en senior-trainer. Dankzij deze training is "coachend leiderschap" nu verwerkt in onze nieuwe Training Coachend Leiderschap, door de kennis en ervaring die de trainers bij jou als coach en trainer hebben opgedaan. En mede door de training is het team een prima club geworden met een uitstekende samenwerking en verbeterde onderlinge verhoudingen. Ik heb Astrid Anna  ervaren als een sensitieve trainer/coach, die zelfsturing en verantwoordelijkheid voor de eigen ontwikkeling bij mensen stimuleert." - Interim manager - Afdeling Leiderschapstrainingen, Koninklijke Marine

Certificaat Training Coachend Leiderschap - PE-Punten

Ieder deelnemer ontvangt een certificaat Training Coachend Leiderschap met PE punten  (Open Inschrijving). Hiertoe is participatie verplicht als ook het doen van verschillende opdrachten binnen de training.  Het maatwerk In Company programma wordt afgestemd op wensen en mogelijkheden klant per dag twee PE-Punten op certificaat.

Trainers/(Team)Coaches

Drs. Astrid Anna Kuin, is senior (team)coach en trainer met 25 jaar ervaring, ook als (interim)manager en HR professional, in de profit en non-profit sector. Vanaf 1995 verzorgt zij de Leergang Coaching. Haar kracht zit in het begeleiden van teams en intervisie en leergroepen van managers en professionals. Zij is in 1984 afgestudeerd als bedrijfskundige, met als specialisatie de lerende organisatie, organisatieontwikkeling. Zij heeft zich verder ontwikkeld in de psychologie, therapie en counseling en als supervisor en coach. En is gecertificeerd als teamcoach via Buurtzorg, en de opleiding Professional Scrum Master gevolgd. Kenmerkend voor haar aanpak is haar luisterend oor en empathisch vermogen, resultaatgerichtheid, rust en analytisch vermogen, humor en creativiteit.

Specialisaties zijn: systemisch coachen, Mindfulness en Coaching, Enneagram, Voice Dialogue, Focussen, RET en Transactionele Analyse, Solutions Focused Coaching and Leadership; Teamcoaching; Agile organiseren.

Indien gewenst wordt er tijdens de Training Coachend Leiderschap samengewerkt met een aantal professionals uit het netwerk van coaches en trainers van Coaching in Organisaties.  Zowel  Evert Hulleman (Transactionele Analyse), Ineke Pet en andere deskundigen brengen vanuit een specifieke invalshoek, hun expertise in gedurende deze training.

Evert Hulleman, senior trainer en coach: "Als coach en trainer werk ik gericht op de dagelijkse praktijk van leidinggevenden, die ik zelf zo goed ken. Ik breng hierin mijn eigen ervaring mee als manager bij P&O en als hoofd van een opleidingsafdeling. Ik koppel empathie aan reflectie, feedback en authenticiteit. Ik werk met Transactionele Analyse en de Myers Briggs Type Indicator (Step 1 Qualified), en ben aangesloten bij het Belbin Teamrolgilde.  Na verschillende opleidingen (sociaal communicatieve vaardigheden en leiderschap) te hebben ontwikkeld en getraind heb ik mij ontwikkeld tot professionele coach in een Leergang Coaching, die ik ook zelf al zo’n drie jaar als interne trainer verzorg.". 

Ineke Pet, senior coach en adviseur in HRD vraagstukken; voorheen werkzaam bij GITP. Houdt zich sinds 2006 bezig met coaching in de brede zin van het woord. Persoonlijke vraagstukken, loopbaanvraagstukken en vraagstukken rond functioneren. Deze gaan vaak samen en om die reden werkt zij altijd eclectisch en van uit contact. Het maken van contact en leggen van een relatie ziet zij als de kern van haar vak. Zo wordt dat bespreekbaar waar het echt over moet gaan. Door middel van inleving en confrontatie gaat ze met klanten en coachees op zoek naar de vraag achter de vraag. Ze biedt inzicht, bekijkt mogelijkheden en stuurt op resultaat. Met haar brede HRD ervaring (HR – cyclus, functiebeschrijvingen, teamvraagstukken, training, assessment) bezit ze een scherpe blik voor de context waarin een vraag zich afspeelt en stemt ze haar interventies daar op af. Zij heeft o.a. bij Phoenix haar opleiding professionele communicatie (TA, NLP en systemisch werk) gevolgd. 

 

Kosten - Open Inschrijving - In Company of Intensive:  Combinatie Coaching & Maatwerk Training (Individueel)

Open Inschrijving: De Training Coachend Leiderschap van 6 dagen en vervolgens twee losse dagdelen Kosten op aanvraag. Start: Voorjaar en Najaar 2020. Data en kosten op aanvraag. Intake via telefoon of korte afspraak. Steeds vaker wordt deze training als Intensive verzorgd: een combinatie van coaching en training met keuze uit bovenstaande onderwerpen en tools op (nabije) locatie klant of hier op kantoor of aan zee. Heeft u nog Opleidingsbudget 2020? Het is mogelijk een factuur in 2020 te versturen. Contact ons met uw vragen en wensen. 

Voor In Company Training Coachend Leiderschap kunt u voor een maatwerkprogramma en offerte contact opnemen met drs Astrid Anna Kuin, bedrijfskundige en senior trainer/teamcoach van Coaching in Organisatie via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  of via 0646065362

 

Kwaliteit, evaluatie, klachten

Wij streven met deze Training Coachend Leiderschap naar optimale kwaliteit in onze dienstverlening naar de klant(organisatie). Hiertoe hebben onze trainers de Leergang Train de Trainer gevolgd, als ook persoonlijke ervaring met coaching en participatie in de Leergang Coaching en Coachend Leiderschap.
De gehele Training Coachend Leiderschap wordt tussentijds en aan het einde van de training geëvalueerd. Deze feedback wordt - voor zover passend binnen de kwaliteitscriteria van deze training en binnen de professionele gedragscodes van de trainer - zoveel mogelijk gedurende de lopende en de daarop volgende training meegenomen.
De trainers volgen intervisie om professioneel afgestemd te blijven op de (hernieuwde) vragen van de klant(organisatie) en de actuele professionele ontwikkelingen rondom coaching en optimale kwaliteit naar de klant te bieden. Om de kwaliteit van het trainingsprogramma te waarborgen is deze afgestemd op de kwaliteitscriteria van de Leergang Coaching en Coachend Leiderschap met het European Quality Award NOBCO/EMCC. 

Mocht u desalniettemin ontevreden zijn over de dienstverlening schroomt u niet hierover contact op te nemen met Coaching in Organisaties, in eerste instantie met mw drs A. A. Kuin. Wij verwijzen hiervoor naar onze algemene voorwaarden (gebaseerd op de professionele gedragscodes van de trainer) bij het contract. Voor een klachtenprocedure verwijzen wij u naar de professionele gedragscodes – klachtenprocedure op www.kuincoaching.nl

Visie en Werkwijze

Intake

  • Achtergrond/aanleiding van uw vraag
  • Invloed vanuit de omgeving
  • Organisatiecultuur en communicatie
  • Stijlen van leidinggeven; samenwerking
  • Gewenste veranderingen/resultaten

Maatwerk

  • Oplossingsgericht trainen/coachen vanuit successen en mogelijkheden
  • Klantgericht en persoonlijk ondernemerschap
  • Nieuwe vaardigheden en gedrag
  • Praktijk en doelgericht

Investeren in professioneel kapitaal

  • Open communicatie, positieve focus en professionele feedback
  • Verbindend leiderschap
  • Zelfsturende professionals en teams
  • Van controle naar vertrouwen

Waarom ons?

  • Allround coaches en trainers;
  • Ruim 25 jaar ervaring;
  • Praktisch en doelgericht;
  • Coaching van professionals en managers uit profit en non-profit organisaties.
Copyright © 2000 - 2020 Coaching in Organisaties | Webdesign by Webdelta.